|
Arany László: Gnosztikus világlátás, gnosztikus iratok és a ma embere Ferenc Pápa 2018. májusi enciklikája a gnoszuticizmus ellen - elemzés |
|
|
|
|
|
I. A gnoszticizmusról
Mi a Gnoszticizmus?
A
„gnózis”
és
a
„gnosztikus” kifejezések
a
mai
napig
a
misztikus
fogalmak
közé tartoznak,
habár
az
utóbbi
két
évtizedben
mind
több
és
több
értelmező szótárban bukkantak
fel.
A
szó,
„gnózis”
görög
eredetű,
azt
jelenti
„tudás”,
vagy
a „tudás
művelése”. Első hallásra
könnyen
összekeverhető
a
hasonló
gyökerekkel
rendelkező,
ám éppenséggel ellenkező
jelentésű
fogalommal, az
„agnosztikussal”,
mely
szó
szerint
„nem tudást”
jelent.
A
görög
nyelv
megkülönbözteti
a
racionális,
tárgyi
tudást
és
a
tapasztalati vagy
érzékelésen alapuló
tudást.
Ez
utóbbi
belső
megértésből
fakad
és
személyes megvilágosodás
útján
vezet
el gnózishoz.
Az
első
században,
a
keresztény
megfogalmazás szerint,
a
„gnosztikus”
annak
az unortodox
csoportnak
a
megjelölésére
szolgált,
mely kivált
az
új
keresztény
közösségből.
Krisztus
korai
követői
közt
voltak
olyan
csoportok
is,
akik
úgy
írták
körül magukat, mint
olyanok,
akik
nemcsak
egyszerűen
hisznek
Krisztusban
és
tanításában, hanem
egyfajta
„különleges
tanúk”, vagy
„az
isteni
megtapasztalás beavatottjai”.
Ez
volt az
a
bizonyos
megtapasztalás,
vagy
„gnózis”,
mely
Krisztus
igaz
követőit megkülönböztette.
Stephan
Hoeller
magyarázata
szerint,
ezeknek
a keresztényeknek
egyfajta
„meggyőződésük
volt, hogy
közvetlen, személyes
és
abszolút tudással rendelkeznek
a
létezés
valós
igazságairól,
mely
az
emberi
lény
számára elérhető, továbbá
az
is,
hogy
ennek
a
tudásnak
a
megszerzése,
mindig
az
emberi
élet
végső
célja kell, hogy
legyen.”
Hogy
melyek
is
ezek
- a
gnosztikusok
szerinti
- „létezés
valós
igazságai”,
az alábbiakban
részletesen
megvizsgáljuk, előbb
azonban
mindenképpen hasznos
lesz
a korai
Egyház
történetének rövid
áttekintése.
Az
időszámításunk első
másfél
századának elteltekor
–
abban
az
időszakban, amikor
a
„gnosztikus”
keresztényeket
először
megemlítik
–
a
keresztény
gondolkodásnak még
semmiféle
meghatározott, elfogadott formája nem
létezett. Ebben az alakuló
periódusban
a gnoszticizmus csupán egyike
volt a sok-sok,
vele
egykorú
mozgalomnak,
az
új
vallás
születésének
nagy
olvasztó-kemencéjében.
A
kereszténység végső
alakja,
és
későbbi
kapcsolata a
nyugati civilizációval,
ebben
a
korai
időszakban meghatározhatatlan
volt.
A
gnoszticizmus ekkoriban azonban az egyik termékenyítő
forrásául
szolgált végső formája
elnyeréséhez.
A
gnoszticizmus,
legalábbis részben,
a
kereszténység fő
áramlatához
tartozott, különös tekintettel
arra
a
tényre,
hogy
legjelentősebb
tanítója, az
alexandriai
születésű (kb. Kr.u.
100.)
Valentinusz
neve,
megfontolásra érdemesként
merült
fel
a
második
század közepén,
Róma 3.
püspökének
megválasztásakor.
Valentinusz úgy
írta
le
fiatalkori önmagát, mint
a
rendkívül
változatos
alexandriai keresztény
közösség
különleges képességű
tanítóját
és
vezetőjét.
Élete
virágkorában elvándorolt
Alexandriából
az
Egyház formálódó
fővárosába,
Rómába,
ahol
aktív
szerepet
játszott
az
Egyház
társadalmi ügyeinek
intézésében.
A
gnosztikusok legfontosabb
állításai
az
ő
kijelentései nyomán ismeretesek,
mint
a
titkos
tradíciók
őrzői,
evangéliumoké,
szertartásoké
és
olyan
hagyományoké –
például
ezoterikus anyagok,
melyek
befogadására sok
keresztény
vagy nem
kellően
felkészült,
vagy
csak
egyszerűen nem
képes
befogadni azokat.
Valentinusz, eme gnosztikus
részlehajlásnak
alátámasztására,
meggyőződéssel
vallotta,
különleges
apostoli
beavatást
kapott
Tádétól,
Pál
apostol
tanítványától és
beavatottjától,
aki
őt
tette meg
azon
tantételek
és
szertartások
őrzőjévé,
melyeket
a
keresztény
ortodoxia
figyelmen kívül
hagy.
Habár
befolyásos
embere
volt
a Római
Egyháznak
a
második
század közepén, élete
végére
Valentinuszt erőszakkal
megfosztották
a
nyilvános
szereplés lehetőségétől és eretneknek nyilvánította
őt az alakuló ortodox
Egyház.
Mivel
a
történelmi és
a
teológiai
részletek
túlságosan
összetettek, hogy
itt megfelelően
ábrázoljuk, annyit
mondhatunk,
a
történelmi
áramlatok
a
gnoszticizmus
ellen fordultak a
második
század
közepe
táján.
Soha
többé,
Valentinuszt követően,
gnosztikus gondolkodó nem került ilyen magasra
az egyházi felemelkedés útján.
A
gnoszticizmus hangsúlyozza
a
személyes
megvilágosodást,
a
folyamatos felismerést
- ennek
következményeként
új
írások
elkészítését -,
az aszketizmust,
és
ezzel paradox ellentétként
a
szabadgondolkodást - ez
utóbbi miatt
növekvő
gyanakvással találkoztak.
Kr.u.
180-ban,
Ireneusz,
Lyon
püspöke,
megindította első
támadását
a gnoszticizmus és
az
eretnekség ellen,
publikált
munkája
szellemiségében
fokozott vehemenciával folytatódott a
következő században
is az egyházatyák részéről.
Az
ortodox
kereszténység mélységesen
és
alaposan
hatása
alá
került
a
gnoszticizmussal
vívott
harcoknak
a
második
és
a harmadik
század
során.
Sok-sok
központi
keresztény
teológiai
hagyomány
kialakulása
a
gnózissal
szembeni
ellenséges viszonynak
az árnyékában,
illetve
hatására
formálódott. A
negyedik
század
végére
a
harc
lényegében
véget
ért:
a
kialakuló
eklézsia
megszerezte
a
politikai
erőt
dogmatikus
kijelentései támogatására,
és
ilyen
módon
felfegyverkezve,
„eretneknek” bélyegzett
minden
más
álláspontot,
fájdalmasan levágta
a
gnoszticizmust a kereszténység
testéről.
A
gnoszticizmust
gyökerestől kitépte
a
keresztény hagyományok
közül,
a
megmaradt
tanítóit
kiközösítették,
szent
könyveiket
megsemmisítették.
Mindaz,
ami
megmaradt
a
későbbi
századokra a
tanulni
vágyók
számára
a
gnoszticizmus megértése
végett,
mindössze
a
kiközösítések
szövegei,
és
egyes,
az
egyház
eretnekekre vonatkozó
iratainak töredékei -
voltak.
Vagy
legalábbis
így tűnt a huszadik
század
közepéig.
A Gnosztikus tanítás
áttekintése
Mi
volt
az,
amit
ezek
a „látók”
tudtak?
Mi
tette
őket
ilyen
veszélyes
eretnekekké?
A gnoszticizmus
összetettsége
rendkívül
sokrétű,
megnehezítve bármifajta
általánosítás lehetőségét.
Miközben
számos
rendszer
és
kategória
létezik
a
gnoszticizmus leírására
és kategorizálására,
ezek
az
évek
során
átalakultak,
egyikük
sem
tudta
igazán
pontosan megfogalmazni
a
lényeget.
Mindezek
figyelembevételével
arra
következtethetünk,
nem
létezik
olyasféle
meghatározás, mely
teljességgel
kifejezné
a
gnoszticizmus
lényegét
és számos
változatát,
ezért
itt
és
most
megpróbáljuk csak
körvonalazni
a
legfontosabb
és általánosságban legelfogadottabb
jellemzőit a gnosztikus gondolkodásnak.
A
gnoszticizmus
egyik
lényeges
vonását
fentebb
már
bemutattuk:
a
gnoszticizmus
megköveteli
az
„emberi létezés
számára
elérhető
igazság
közvetlen, személyes
és
abszolút
tudását”, és
azt,
hogy
ennek
a
tudásnak
a
megszerzése
az
emberi
élet
legfontosabb
célja. A
gnózis
nem ésszerű, feladvány-jellegű,
logikailag érthető,
ellenkezőleg,
megtapasztalást
igénylő tudás. A
gnosztikusok
nem
voltak
sem
dogmatikusak, sem
következetesek,
racionális teológusok
–
ezek
olyan
jelzők,
melyek
miatt
a
gnosztikusokról tanulmányokat
készítők meglehetősen
nehezen
tudtak
elmagyarázni
a
„könyvolvasó”
embereknek. Nem
könnyű feladat
a
gnoszticizmust jól
körvonalazott
dogmatikus
állításokba
tömöríteni.
A
gnosztikusok nagy
becsben
tartották
a
folyamatos
isteni
kinyilatkoztatást
–
a
gnózis
volt
a teremtő
megvilágosodás
megtapasztalása,
a
megértés
sürgető
folyamata,
nem
pedig statikus hitvallás.
Carl
Gustav
Jung,
a
nagy
svájci
pszichológus
egyben
a
gnoszticizmus különböző történelmi változatainak
és állításainak
élethosszig tartó kutatója is volt.
"…Megtaláltuk
a
gnoszticizmusban
azt,
amit
az
évszázadok
során
elhanyagoltak: az egyéni
megvilágosodás
hatékonyságát és
az egyéni
megtapasztalás fontosságát.
Ez a hit az ember istenhez való vonzódásának
büszke érzéséből fakad…"
Az
Amerikai
Vallás
című
tanulmányában
Harold
Bloom
könyvtárkritikus
a
gnoszticizmus további
fontos
tulajdonságára hívja
fel
a
figyelmet,
mely
segíthet
nekünk
fogalmat
alkotni a gnoszticizmus
magjának
körülírásáról. A
gnoszticizmus,
mondja
Bloom,
„egyfajta
ismerete
a
teremtetlen énnek
és
az
általa
való
ismeretszerzésnek,
vagy
egyfajta
én-az-énben
állapotnak, és [ez] a tudás vezet el a
szabadsághoz…”
A
megvilágosodás érzékelése
során
valamennyi közt
a
legfontosabb, amit
egy gnosztikus
elérhet,
az
annak az információnak a beható
megismerése
-
mely
a
tudás megszerzése
során
jön
-,
hogy
valami,
mélyen
az ember bensőjében,
nem
teremtés
által
jött
létre. A
gnosztikusok
ezt
a
valamit
„nem-teremtett
én”-nek
nevezik,
az
isteni
magnak,
gyöngyszemnek,
az
ismeret
gyémántjának:
a
tudatosságnak, az
intelligenciának,
a fénynek.
Az
értelemnek
ez
a
magja
volt
az
Isten
ön-azonos
lényege.
Ez
volt
az
ember hiteles
valósága,
az
emberiség
dicsfénye, és
istenhez
való
hasonlatossága.
Ha
a
nő
és
a férfi
teljességgel
felfogja
a
gnózis
eme
gyémántját,
lényegében
szabad válik: nemcsak
részlegesen,
nem
a
bűnben
való
fogantatástól, hanem
mint
Istenhez
nyíló
csatorna
őbenne-rejlő
megvalósulása
által. Nincs szükség tehát semmiféle „külső” megváltásra.
Mindig
létezett
egyfajta ellentmondásos
tudás
-a
kettősségre vonatkozóan
- a
megtapasztalásban,
az
„én-az-énben”
állapottal
kapcsolatban.
Hogyan
lehetne
feloldani
az
ellentmondást?
Az
összes
valós
érzékelés
által,
az
ember
soha
nem
lehet
egyenlő
Istennel,
azonban
-
létfontosságú igazság
–
hordozza
az
Istent.
Ez
a
rejtvény
a gnosztikusok
egyik
misztériuma,
és
ennek
ismerete az ő kincsük.
A
teremtő
Istent
-
akiről
azt
állítják,
hogy
részese
volt
az
ortodox
hittételek kialakításában,
alkotta
meg
az
embert,
saját
képére,
az
Isten
adta
meg
az
embernek
a képességet hogy
felismerje
Őt,
a
semmiből
hozta
létre
az
Ő
kívánsága
szerint,
a
gnosztikusok „démonként”
emlegetik,
és
egyáltalán
nem
tartják
Istennek. A
gnosztikusok számos
rosszallást kifejező
jelzőt
illesztenek rá,
mint
„Saklas”,
az őrült;
„Jaldabaoth”,
a
vak isten; és „Demiurgosz”, a kisebbik
teremtő erő építésze.
Theodotus,
az
egyik
gnosztikus
tanító,
Kis-Ázsiában
írta
munkáit
140
és
180 között,
magyarázata
szerint,
a
gnózis
megvilágosodásának
szent
ereje
annak
megértéséből
fakad,
hogy
„kik
vagyunk,
mivé
válunk,
honnan
jöttünk,
hová
megyünk. Miként
tudunk megtisztulni,
milyen
serkentő
és
megújhodó
erővel
rendelkezünk.”
„Habár
–
teszi
hozzá
a
gnoszticizmus elismert
kutatója,
Elaine
Pagels, a szövegmagyarázatokhoz fűzött
megjegyzéseiben
–
önmagunk
megismerése a
legmélyebb
szint,
azonos
egyben Isten megismerésével
is:
ez
a
gnózis
titka…
Az
ön-ismeret
egyben
Isten
ismerete,
az
én és az isteni
- azonos.”
„Aki
az
én
számból
fog
inni,
olyanná
válik,
mint
én.”:
micsoda
figyelemreméltó eretnek
hasonlat!
Tamás
evangéliuma
a
maga
teljességében rendkívül
különleges szöveg.
Helmut
Koester,
a
Harvard
Egyetem
professzora
rámutatott, hogy
habár
ezt
a szöveget
végtére
is
elátkozták
és
megsemmisítették
az
ortodox
egyház
képviselői,
korát tekintve
éppen
olyan
ősi
lehet,
mint
a
négy
fennmaradt kanonizált
evangélium,
ráadásul, azok számára forrásdokumentumként
is szolgált.
Ez
utóbbi
tény
vezet
minket
a
gnoszticizmus
bemutatása során
lefektetett harmadik
jelentős
jellemzőhöz: a bennük
foglalt
szövegek
és
leírások
nem
nyerték
el
az ortodox
egyház tiszteletét.
A
gnosztikusok elbeszélései
misztikusak
és
költőiek
voltak:
a történetekben számos
metaforát
alkalmaztak,
sőt
talán
a
szertartási szokásrendjük alkalmazásában
is;
a gnoszticizmus
kedvelte
a
szövevényes
kifejezésrendszert, a
látnoki bepillantást
a
kifejezhetetlenbe,
elgondolkodtató probléma-felvetések
vagy
dogmatikus kijelentések
révén.
A
gnosztikusok számára
a
megvilágosodás volt
a
gnózis
igazi lényege. Az
„inspirált
szövegek”, a
misztikumok
bősége,
meglehetősen
bosszantották
Ireneuszt, aki
a
klasszikussá vált
második
századi,
a
gnosztikus
tanítások
cáfolatára vonatkozó munkájában,
így ír:
„…
mindegyikük
valami
újat
hoz,
napról-napra,
éppen
ezért
senkit
sem
tartanak tökéletesnek, aki nem fejlődik. Ez
határozott elképzelésük...”
A
negyedik
alappillér,
melyet
levezethetünk
a
klasszikus
gnoszticizmus megértése érdekében,
mindenek
között
a
legbonyolultabban
megfogalmazható néhány
szóban,
és egyben
a
legfelkavaróbb
a
későbbi
ortodox
teológia
számára.
Ez
pedig
az
isten kettősségéről,
illetőleg
párosságáról
megfogalmazott
álláspontjuk. Miközben
megerősítik az
istenség végső
egységét
és
integritását,
a
gnoszticizmus
felhívja
a
figyelmet
a misztikus megtapasztalás
útján
szerzett
tudásra,
összehasonlítva
a
megnyilvánulásokat és felismeréseket.
Számos
gnosztikus
szövegben, a
Nag
Hammadi
Könyvtár
állományában,
Istent férfi
és női
összetevők
kettősének írják
le.
Habár
nyelvezetük
kifejezetten keresztény,
a gnosztikus
források
gyakran
használnak
szexuális
szimbólumokat az
Isten
leírására
– miként azt Pagels professzor is érzékelteti
vonatkozó írásaiban.
A
gnosztikus
források
-
állításuk
szerint -,
titkos tanítást
kaptak
Jézustól
Jakabon
és Magdalai Márián
keresztül
[akire
a
gnosztikusok,
mint
Jézus
hitvesére
hivatkoznak]. Ennek
a
csoportnak
a
tagjai
egyformán
imádkoztak
az
Atya-
és az Anya
Istenhez.
„Hozzád,
Atya
és
általad
Hozzád,
Anya;
a
két
hallhatatlan névhez,
az
isteni
lény
szülőihez, és
hozzátok,
a mennyben
lakozókhoz,
az
emberségesekhez,
a hatalmas
nevűekhez…”
A
gnoszticizmus
számos
ága
úgy
tekintett
istenre,
mint
két különálló
természet
egyesülésére, gazdagon
ábrázolva
szexuális szimbólumokkal.
A
gnosztikusok tisztelték
a
női
természetet,
ezzel
összhangban
Elaine
Pagels
rámutat,
a
keresztény
gnosztikusok
körében
a
nők
messze
elismertebb
társadalmi
és
egyházközösségi szinten
álltak,
mint
az
ortodox
keresztény
nővéreik
körében.
Jézus maga
–
ahogy
azt
néhány
gnosztikus tanítja
-,
utat
mutatott
ebben
a
misztikus viszonyban: a legjobban szeretett
tanítványa egy nő volt, Magdalai Mária, a hitvese.
Fülöp evangéliuma szerint:
„…A
[Mester]
hitvese
Mária Magdolna.
[Ám Jézus] jobban
szerette
őt
valamennyi tanítványnál,
és
gyakran
szájon
csókolta.
A
többi
tanítvány megsértődött
emiatt…
Azt mondták neki:
’Miért
szereted
őt
jobban
valamennyiünknél?’ A
Megváltó
felele
nekik, mondván: ’Miért,
nem szeretlek titeket
is ugyanúgy, mint őt szeretem?’”
A
legmisztikusabb
és
legszentebb
gnosztikus szertartás
valamennyi
között,
mely talán
éppen
ezen
az
Isten-tapasztaláson
alapul,
az
„isteni
kettős-természet egységének
kutatása”.
Fülöp
evangéliuma (mely
szinte
teljes
egészében,
mint
egy
gnosztikus szertartás kommentárja
olvasható)
leírja,
hogy
az
Úr
öt
nagy
szentséget
vagy
misztériumot
alapított, ezek: „a
keresztelés,
a felkenés, az
eucharisztia,
a
megváltás
és
a
nász-szoba.”
Krisztus
eljött,
hogy
helyrehozza
az
elkülönülést…
és
újra
egyesítse
a
két alkotórészt;
és
hogy
életet
adjon
azoknak,
akik
meghaltak
a
szétválasztás
miatt,
és
újra egyesítse
őket.
Így
most
a
nő
egyesül
az
ő férjével
a
nász-[szobában],
és
azok,
akik egyesültek,
a nász-[szobá]ban, nem lesznek
újra elválasztva.
Magunkra
maradunk
ennek
a
költői
képnek
a
pontos
értelmezése kérdésében.
Habár
az
ortodoxok
sűrűn
polemizálnak
az
unortodox
gnosztikusok
szexuális
viselkedéséről,
annak
pontos
megállapítása,
hogy
mindezek
a
dolgok
milyen
szerepet játszottak
az
emberi
kapcsolatokban,
a
történelmi megítélés
szempontjából,
továbbra
is bizonytalan.
A
klasszikus
keresztény gnoszticizmus
elveszett
a nyugati világ
számára
a
negyedik
és
ötödik
század
során. Azonban
a
gnosztikus
világlátást –
a
maga
felfogásával
az emberiség teremtetlen
természetéről
és
az
Istenhez
való viszonyáról;
a
belső
személyes
megtapasztalás által
nyújtott
tudás
megszerzéséről; valamint
a démotikus erőkkel kapcsolatos
óvatosságról,
mely erők
elvakíthatják
az emberi tudatosságot
-,
nem
volt
könnyű
kiirtani. Ezek
a
gnosztikus
felfogások
számos
különböző formában
tovább
éltek
a
nyugati
kultúrában
is,
habár
olykor
okkult
alakot
öltve.
A
gnoszticizmus
létezett
hajdanán,
ahogy ma
is
létezik,
egyfajta
újjászülető
hagyományként,
ahol
a
gnózis
középpontjában
az
emberiség
áll,
ez
pedig
olyan
tradíció, mely örökké él azok körében, akik
megértik a hívást és
„van fülük
a hallásra”.
A Nag Hammadi Szövegek áttekintése Amikor tartalmuk szerint elemezzük őket, hat jól
elkülöníthető kategóriát állíthatunk fel a Nag Hammadi Kódexek
esetében.
1.
A
teremtésről és a megváltás mitológiájáról szóló írások,
beleértve a teremtés és a megváltás alternatív, gnosztikus
változatait: János apokrifonja, Az Arkónok Hiposztázisa: A Világ
eredete. Ádám apokalipszise, Egyiptomiak evangéliuma, Sém
parafrázisa.
2.
Észrevételek és kommentárok különböző gnosztikus témák kapcsán,
mint például a valóság természete, a lélek természete, a lélek és a
világ viszonya: Az Igazság evangéliuma, Értekezés a feltámadásról, A
Háromrészes értekezés; Eugnosztosz, az Áldott; A Nagy Seth második
értekezése, Szilvánusz tanításai, Hitvallás az Igazságról.
3.
Liturgikus és beavatási szövegek:
Beszélgetés a Nyolcadikról és a Kilencedikről,
Hálaadó imádság,
Valentinuszi magyarázat, Seth három sztéléje, Pál apostol imája, (Fülöp
evangéliuma a hatodik kategóriába van sorolva alább, ám ide is
szorosan kötődik, értekezése ugyanis hatással bír a gnosztikus
szentségi teológiára.)
4.
Írások,
melyek elsősorban az istenség női vonásaival és lelki
princípiumaival
foglalkoznak,
különösképpen az Isteni Szófiával: A
Mennydörgő, Tökéletes Tudat; Norea Gondolata, Jézus bölcsessége, A
Lélek Exegézise.
5.
Írások
néhány apostol életéről és tapasztalatairól:
Péter apokalipszise, Péter levele
Fülöphöz, Péter és a tizenkét apostol cselekedetei, Jakab (első)
Apokalipszise, Jakab (második) apokalipszise, Pál apokalipszise.
6.
Írások,
melyek Jézus szólásait tartalmazzák,
illetve életének eseményeit: A Megváltó párbeszéde; Tamásnak, a
vitázónak Könyve; Jakab apokrifonja, Fülöp evangéliuma, Tamás
evangéliuma.
A gnosztikus evangéliumok Az egyiptomi Nag Hammadiban
felfedezett 52 szöveg, közte
a „titkos”
evangéliumok és mítoszok, a Jézusnak tulajdonítható szólások és
hiedelmek, jelentősen eltérnek az Újszövetségtől.
Gilles Quispel,
vallástudományi
professzor, aki a hollandiai Utrechben dolgozott,
felfedezte a
Tamás
Evangélium
kapcsán, hogy
számos olyan
szólást tartalmaz, mely az Újszövetségben is szerepel,
ám ezek a szólások, szokatlan környezetben
szerepelnek, a jelentés másféle értelmezését hordozva.
Más szakaszok - ugyancsak
Quispel bukkant rájuk -,
teljes
mértékben különböznek mindenfajta ismert keresztény hagyománytól,
például az „élő
Jézus”. A szólásokban
megfogalmazott gondolatok olyan rejtélyesek és vonzóak, mint a Zen
koanok (bölcsességek): 70. Jézus
mondta: „Ha kihozzátok magatokból, ami bennetek van, az lesz az, ami
megment titeket. Ha nem hozzátok ki magatokból, ami bennetek van, az,
amit nem hoztok ki, az megöl benneteket.”
Más
szólások
- ebben a gyűjteményben -
bírálják az
általános keresztény hiedelmeket, például a „szűzen szülést”, vagy a
„test feltámadását”, mint naiv félreértéseket.
Együtt
tekintve ezekre az evangéliumokra János
apokrifonjával (szó szerint: „titkos könyv”), mely utóbbi az alábbi
módon kezdődik: „misztériumok kinyilatkoztatása és a hallgatásba
rejtett dolgok”, melyeket Jézus tanított Jánosnak, tanítványának,
meglehetősen szokatlan kép tárul elénk.
Muhhamad
Ali, a Nag Hammadi kódexek megtalálója, beismerte hogy néhány szöveg
elveszett – eltüzelték, vagy eldobták.
Ami viszont továbbra is megdöbbentő, az a megmaradt 52 szöveg a
keresztény idők kezdetének korából – beleértve korai keresztény
evangéliumokat –, melyek a felfedezést megelőzően teljesen
ismeretlenek voltak. Quispel
és munkatársai szerint - akik először publikálták
Tamás evangéliumát -, az
eredeti kora Kr.u. 140. Egyes indokok szerint azért, mivel ezek az
iratok eretnekeknek nyilváníttattak, ezért később kellett
keletkezniük az Újszövetségnél, azaz Kr.u. 60-110. időszaknál. Ám
mostanában, Helmut Koester professzor,
a Harvard Egyetemről, azt állítja, hogy a Tamás evangéliumokban
összegyűjtött, és Kr.u. 140-re jelölt keletkezési idejű szöveg talán
tartalmaz olyan hagyományokat is, melyek még az
Újszövetség
evangéliumainál is régebbiek, azaz az első
század második fele (Kr.u.
50-100.) időszakában, vagy az előtt
keletkeztek, tehát idősebbek, mint a Márk, Máté, Lukács és János
fémjelezte evangéliumok.
Korai egyházak, a gnoszticizmus történelem-formáló hatása, eretnekek
Miért
temették el ezeket a szövegeket
és miért maradtak lényegében ismeretlenek közel 2000
éven át? Tiltott dokumentumként üldözöttek voltak,
emiatt rejtették el őket Nag Hammadi közelében egy
szikla tövében, a kereszténység kialakulásának kezdetén – mint
kiderült. A Nag Hammadi szövegek, valamint a hozzájuk hasonlóak,
melyek a keresztény korszak megszületésének kezdetén közkézen
forogtak,
eretnekeknek voltak bélyegezve
a második század közepén az ortodox keresztények által. Régóta
tudjuk, hogy Krisztus korai követői igen gyakran bélyegeztek meg más
Krisztus követőket eretneknek,
ám minden, amit tudunk róluk csupán annyi, amennyit az ellenfeleik
írtak róluk támadásként.
Ireneusz
püspök, a Lyoni egyház felügyelője, Kr.u. 180-ban ötkötetes munkát
írt, a következő címmel: A hamis - úgynevezett tudás - rombolása és
bukása, mely azzal az ígérettel kezdődik, hogy bemutatja az
álláspontját azoknak, akik manapság eretnekséget tanítanak …
hogy megmutassa, milyen abszurdak és nem
állnak összhangban az igazsággal állításaik … azért teszem ezt …
sürgessetek mindenkit, akivel kapcsolatban vagytok, hogy kerüljék el
az őrültség mélységét és a Krisztus elleni istenkáromlást.
Különösképpen
a „teljes istenkáromlást” ítéli el, az Igazság evangéliumaként
ismert híres evangéliumot.
Ireneusz ugyanarra az Igazság evangéliumára utal, melyet Nag
Hammadinál fedeztek fel? – Quispel és munkatársai, akik először
publikálták az Igazság evangéliumát, vitatják ezt; egyik kritikus
azt állítja, miszerint a nyitó sor, (mely úgy kezdődik, hogy „Az
Igazság evangéliuma ” - nem cím. Ám Ireneusz ugyanezt a forrást
használja, vagy legalábbis egyikét azoknak, melyeket Nag Hammadiban
fedeztek fel, János apokrifonját (Titkos Könyv) – munícióként - az „eretnekek”
elleni támadására. Ötven évvel később, a római tanár, Hippolytus
újabb jelentős művet írt, „Mindenféle eretnekség cáfolata” - címmel,
hogy „leleplezze és megcáfolja az eretnekek gonosz istenkáromlását.”
Az
eretnekek elleni kampány folyamán akaratlanul is felhasználták a
rábeszélő-képességüket, azaz végül is a püspökök győztek. Amikor
Konstantin császár változásokat léptetett életbe és a
kereszténységet nyilvánította államvallássá a negyedik században, a
keresztény püspökök, akiket korábban üldözött a rendőrség, most
parancsolni kezdett nekik.
Eretneknek minősített könyvek birtoklása bűncselekménynek számított.
Az ilyen könyvek példányait elégették és megsemmisítették. Ám,
Felső-Egyiptomban, valószínűleg egy szerzetes a közeli Szent
Pakhomius kolostorból, összeszedte a tiltott könyveket és elrejtette
őket a megsemmisítés elöl – egy korsóban, ahol eltemetve maradtak
közel 1600 évig.
Azonban
azok, akik írták és terjesztették ezeket a szövegeket, nem nevezték
magukat „eretnekeknek”.
Sokan azt vallják, hogy a Jézusra vonatkozó hagyományok titkosak, el
vannak rejtve a „sokak” elől, akik, állításuk szerint, a második
században létrehozták az úgynevezett „katolikus egyházat”.
A rejtett
tudást birtokló keresztényeket manapság gnosztikusoknak hívjuk görög
eredetű szóval, melyet általában „tudásnak” fordítanak le. Mivel
azokat, akik azt állítják, hogy semmit sem tudnak a végső valóságról,
nevezik agnosztikusoknak (azaz „nem tudásúaknak”), azt az embert,
aki azt állítja, hogy ismer ilyen dolgokat, gnosztikusnak („tudósnak”).
A gnózis azonban elsősorban nem racionális tudás.
A nagy gnosztikus tanító, Theodotus szerint (Kis-Ázsiában írt
nagyjából Kr.u. 140-160 között),
a gnózis annak
megértését jelenti, hogy kik vagyunk és kivé válunk: hol voltunk… és
hová igyekszünk; miből lettünk, mi a születés és mi az újraszületés.
Önmagunk
megismerése, a legmélyebb szinten, egyben Isten megismerését is
jelenti: ez a gnózis titka. Egy további gnosztikus tanító, Monoimus
azt mondja:
„Abbahagyni
a keresést Isten, a teremtés és más dolgok iránt - hasonlatos dolgok.
Keresd őt úgy, hogy önmagad használod kiinduló pontnak. Ismerd meg,
ki lakozik benned, aki minden tettet önmaga hajt végre, és mond: ’Én
Istenem, én elmém, én gondolatom, én lelkem, én testem.’ Ismerd meg
a bánat forrását, az örömét, a szeretetét, gyűlöletét… Ha
körültekintően vizsgálod meg ezeket a dolgokat, meg fogod találni őt
saját magadban.”
Ortodox
zsidók és keresztények ragaszkodnak elképzelésükhöz, miszerint
szakadék választja el az emberiséget a teremtőjétől: az Isten
teljesen más. Ám egyes gnosztikusok, akik ezeket az evangéliumokat
írták, ellentmondanak ennek: önmagunk megismerése lényegében Isten
megismerése: az önvaló és az isteni – azonos.
Másodszor,
ezen szövegek „élő Jézusa” szemfényvesztésről és illúzióról beszél,
nem pedig bűnről és bűnbánatról, mint az Újszövetség Jézusa.
Ahelyett, hogy eljövetelének célja a bűntől való megmentésünk lenne,
iránymutatóként érkezik, aki megnyitja számunkra a lelki megértés
útját. Amikor pedig a tanítvány eléri a megvilágosodást, Jézus a
továbbiakban nem tekinthető számára lelki tanítómesternek, a két
személy egyenlővé válik – sőt, azonossá.
Harmadszor, az ortodox keresztények úgy hiszik, Jézus az Úr és az
Isten Fia, egyedülálló módon: örökre különbözni fog az emberiség
többi részétől, akikhez azért jött, hogy megmentse. Míg a Tamás
Evangéliumban, amint Tamás felismeri őt, Jézus azt mondja neki, hogy
létezésüket mindketten ugyanabból a forrásból kapták:
Jézus
mondta:
„Nem
vagyok
a
ti
mesteretek.
Mert
részegek
vagytok.
Megrészegedtetek
attól a pezsgő italtól, melyet kimértem számotokra…”
„Aki
az én
számból fog
inni, olyanná
válik,
mint
én:
én
pedig azzá
válok,
aki
ő.
És
azok
a dolgok, melyek el vannak
rejtve, kijelentetnek neki.” Nem hangzik-e sokkal inkább
keletinek ez a fajta tanítás, az isteni és az emberi azonosságáról,
a szemfényvesztésről és a megvilágosodásról szóló elképzelés,
valamint az
alapítóról, aki nem Úr, hanem sokkal inkább lelki vezető?
Néhány tudós véleménye szerint, ha a nevet
kicserélnénk „élő
Buddhára”, a Tamás evangéliumában leírt „élő
Jézus” tökéletesen megfeleltethető lenne
neki. Netán a hinduizmus vagy a buddhizmus hatást gyakorolt a
gnoszticizmusra? A brit
Edward Conze,
a buddhizmus szakértője szerint: igen. Rámutat arra, hogy „a
buddhisták kapcsolatban álltak Tamás keresztényeivel
(azaz olyan keresztényekkel, akik ismerték és használták Tamás
evangéliumát) Dél-Indiában. Tamás apostol Dél-Indiába ment téríteni,
ahol Gondopher, pártus király
uralkodott. Kereskedelmi útvonalak kapcsolták össze a görög-római
világot a Távol-Kelettel, a gnoszticizmus virágzása idején (Kr.u.
80-200), generációkon át. Buddhista misszionárius térítők eljutottak
Alexandriába is. Meg kell jegyeznünk, hogy Hippolytus, görögül
beszélő római polgár (cirka 225-ben) ismeretekkel rendelkezik a
brahminokról – hagyományaikat az eretnek források között említi A hatás iránya azonban fordított:
a Pártus birodalom hatott Indiára! Hiszen
Jézus koráig a buddhizmus lényegében nem rendelkezett
írásbeliséggel. Amikor Jézus Indiában és Tibetben járt, az ő
tanításait életét kezdték el lejegyezni, és alkalmazni Buddhára. Ma
minden arra mutat, hogy a modern buddhizmust lényegében Jézus
alapította. A hagyományok szerint
eretnek az,
aki „eltér az igaz hittől”. Ám mi az, amit „igaz hitnek”
határozhatunk meg? Ki állapítja azt meg és milyen alapokon? A saját tapasztalataink alapján
is ismerősnek mondhatjuk ezt a problémát. A „keresztény” megjelölés,
különösen a reformáció óta, rendkívül sokféle és nagyszámú csoportot
takar. Azok, akik „igaz kereszténynek” vallják magukat, itt, a 21.
században, lehetnek akár kardinálisok a Vatikánban, vagy Afrikai
Metodista Episzkolápis hittérítők, akik Detroitban szervezik újjá az
egyházat; netán mormon misszionáriusuk Tájföldön, esetleg egy vidéki
egyház tagjai a görög partokon. Igaz ugyan, hogy
a katolikusok,
a protestánsok és az ortodoxok egyetértenek abban, hogy a jelenleg
megfigyelhető megosztottság új keletű, és sajnálatos fejlemény. A
keresztény legendák szerint a korai egyház nem ilyen volt.
Valamennyi keresztény, amikor
a kezdeti egyházra
tekint vissza egyetért abban, hogy
az egyszerűbb
és tisztább formában valósította meg a keresztény hitet.
Az apostolok idejében a keresztény közösség
valamennyi tagja megosztotta pénzét és vagyonát a közösséggel és
mindannyian ugyanabban a tanításban hittek, együtt imádkoztak,
mindannyian elfogadták az apostolokat, mint elöljárókat és
tisztelték őket.
Közvetlenül az aranykor után konfliktusok keletkeztek
és megjelent az eretnekség: ezt mondja az Apostolok Cselekedeteinek
szerzője, aki önmagát az első keresztény történésznek vallja. A Nag Hammadi felfedezések
azonban felborították ezt a képet. Ha elfogadjuk azt, hogy a Nag Hammadiban talált 52
szöveg a korai keresztény tanításokat öleli fel, akkor azt is fel
kell ismernünk, hogy a korai kereszténység jelentősen különbözött
attól, miként azt bárki is feltételezte a Nag Hammadi felfedezéseket
megelőzően.
A kortárs kereszténység sokszínű és összetett,
ezt látjuk, mégis, sokkal inkább egyöntetű, mint az első és második
század keresztény egyházai.
Majdnem
minden keresztény - katolikus, protestáns vagy ortodox – három
alapkérdésben egyetért. Először is, elfogadják az Újszövetség
kánonját (a hit szabályait tartalmazó, az
Istentől ihletett iratok együttesét, gyűjteményét);
másodszor, az
apostoli hitvallás hittételeit; és harmadszor, megerősítik az
egyházi intézményrendszer sajátos formáit.
Ám a Szentírás kanonizált formája, a hitvallás és az intézményi
rendszer – a jelenlegi formájának alapjait - a második század végén
kezdte csak felölteni.
Az előtt az
időszak előtt, amikor Ireneusz és eszmetársai megjelentek, számos
evangélium forgott közkézen a különböző keresztény csoportoknál,
az Újszövetség – Máté, Márk, Lukács és János – evangéliumaitól
egészen olyan írásokig, mint Tamás evangéliuma, Fülöp evangéliuma
vagy az Igazság evangéliuma, és számos további titkos tanítás,
mítosz és Jézusnak vagy a tanítványinak tulajdonított szólás. Ezek
közül néhányat felfedeztek Nag Hammadiban, sok másik azonban
elveszett számunkra.
Azok, akik kereszténynek azonosították magukat sokan
és gyakran radikálisan különböző vallási hitrendszert és –gyakorlatot
folytattak. A közösségek szétszóródtak az ismert világba,
megszervezték magukat, egymástól olykor jelentősen különböző módon. A helyzet Kr.u. 200 környékére megváltozott. A
kereszténység intézményesülésével a vezetés háromszintű hierarchiát
alakított ki, püspökök, papok és diakónusok részvételével, akik
önmagukat az „igaz hit” védelmezőjének tekintették. Az egyházak
többsége, köztük a vezető szerepet betöltő Római Egyház, mindenféle
más nézetet, mint eretnekséget, visszautasított.
Elítélve a korai mozgalmak
sokszínűségét, Ireneusz püspök és követői ragaszkodtak ahhoz, hogy
csak egyetlen egyház lehet, és mindenki, aki ezen az egyetlen
egyházon kívül van, annak számára „nincs megváltás”.
Ennek az egyetlen egyháznak a
tagjai minősülnek egyedül ortodox (azaz „egyenes gondolkozású”)
kereszténynek. Továbbá, mint állítják, ez az egyház katolikus, azaz,
egyetemes.
Bárki, aki megkérdőjelezte ezt a tanítást és más
keresztény tanítások fontosságát is kiemelte, nyomban eretneknek
minősült, és száműzték. Amikor az ortodoxok katonai erőhöz jutottak,
nem sokkal azután, hogy Konstantin császár kereszténnyé vált a
negyedik században, az eretnekek üldözése kiterjedtté vált. A Nag Hammadi Gnosztikus Könyvtár anyaga tehát –
„eretneknek minősülő” irodalom.
II. Ferenc pápa korunk gnoszticizmusáról és pelagianizmusáról
Ferenc pápa
elérkezettnek látta az időt, hogy kikeljen az
gnoszticizmus ellen, ha már, mint kőkemény jezsuita, nem küldheti
máglyára és nem átkozhatja ki a gnosztikus gondolkozókat, nem
tilthatja be a Nag Hammadi Gnosztikus Könyvtár szövegeit, és nem
átkozhatja ki, akkor tekintélyét és hatalmát latba vetve, mégiscsak
megteszi a tőle telhetőt. A pelagianizmus mellett a gnoszticizmust
jelöli meg, mint a „szentség két legnagyobb
ellenségét”, egyúttal a „szentség
két hamis formájának” is nevezi a két
gondolkozási irányzatot. Azt állítja, hogy már a „kora
keresztény kortól betegítenek meg minket”.
Sőt, odáig ragadtatja magát, hogy „hazug
eszméknek” nevezi a gnosztikus tanításokat,
és azt állítja a doktrinális és fegyelmi bizottsággal karöltve, hogy
„a gnosztikus elvek elősegítik a
nárcisztikus és tekintélyelvű elit kialakulását, oly módon, hogy
evangelizálás helyett az ember
folyamatosan analizálja és osztályozza a többieket, és ahelyett,
hogy ajtót nyitna a kegyelemnek, minden energiáját arra pazarolja,
hogy vizsgálgasson és igazoljon. Egyik esetben sem Jézus Krisztus,
vagy a másik ember van középpontban.”
[34] – Ha valaki ez esetben hazudik, az nem más, mint maga a pápa…
A gnosztikus gondolkozók mentesek mindenféle dogmatizmustól és
vallásbiznisztől. Nem szednek adókat, nem építtetnek a híveikkel
drága templomokat, nem tűrik meg maguk között az elvetemült
bűnözőket. Az önmagunkban lakozó Isten megismerését hirdetik, és
kifejezetten buzdítanak új felismerések kialakítására. Azt vallják,
hogy ugyanarra a hegyre többféleképpen is fel lehet jutni, és az
emberek számára egyik út sem jelölhető ki sem kötelezőként, sem
üdvözítőként. Kijelentik, hogy csak nyugodtan bízzuk az Istenre a
döntést, hogy kit és hogyan vezet el önmagához, ehhez nincs szükség
„közvetítőre”, főleg nem a mai kor újfarizeusaira.
A pápa sehol, egyetlen szóval, idézettel sem igazolja kijelentéseit.
Sem teológiai értelemben, sem sehogy. Sem itt, sem a későbbiekben.
Egyúttal azt sem magyarázza meg, hogy a Római Egyház miként
engedhette meg saját magának, hogy emberek milliót legyilkolja,
teljes népeket kiirtson a Rómáétól eltérő gondolkodása miatt. Jelen
esetben – a gnoszticizmus kapcsán – elsősorban a maniteistákról, a
nesztoriánusokról, a bogumilokról, a katarokról, a huszitákról, a
káldeusokról és a magyarokról van szó…
A pápa szerint
a gnoszticizmus „tisztán
szubjektív hit, amely egyedül egy bizonyos tapasztalattal vagy
bizonyos eszmékkel és információkkal foglalkozik, amelyek
lényegüknél fogva arra hivatottak, hogy vigasztaljanak és
megvilágosítsanak, ám végül fogva tartják a személyt az illető saját
gondolataiban és érzéseiben.” [35]. Természetesen a fenti kijelentés sem igaz. (Egyébként,
az „objektív hit” az milyen? Ha egyszer „hit”, akkor mitől „objektív”?)
A gnosztikus világnézet (világnézet, és nem pedig hit!) csupán
részlegesen szubjektív. A „kettősség elvét” hirdetik, azaz a belső
keresés mellett hasonlóképpen fontosnak tartják a „külső megismerést”,
azaz Jézus tanításának és egyéb gnosztikus szövegeknek a
tanulmányozását. Csupán a kettő együtt vezethet célhoz. Miközben a
Római Egyház lényegében mindenféle gondolkozást megtilt, különösen
veszélyesnek tartja – természetesen önmagára nézve és nem Jézus
követésére… -, az általa tiltott irodalom tanulmányozását, közte a
gnosztikus gondolkozókét. Éppenséggel a vallási dogmatizmus tart
fogságban és rabságban, a gondolkozás felszabadít. A gnosztikus
írások valóban komoly agymunkát igényelnek az olvasótól, a szándékuk
nem a „megvilágosítás”, hanem a tudás átadás, nem „vígasztalnak”,
hanem tanítanak.
Értelem Isten nélkül és test nélkül
„Úgy gondolnak az értelemre, mint ami nem tartozik a testhez, és így
képtelenné válnak arra, hogy megérintsék Krisztus szenvedő testét
másokban – mintha ők csupán egy enciklopédia lennének csupa
absztrakcióból összeállítva. A végén, megsemmisítve a misztériumot,
jobban szeretnék „Istent Krisztus nélkül, Krisztust az Egyház nélkül,
az Egyházat az őt alkotó emberek nélkül.
[36]” A fenti
idézet sem más, mint alaptalan vádaskodások sorozata. Kezdve ott,
hogy nem létezett semmiféle gnosztikus „egyház”. A gnosztikusok soha
nem gyilkoltak le másokat vallási meggyőződésük miatt, ellentétben
Rómával. Egyetlen könyvet sem dobtak máglyára, mert az „nem felelt
meg a nézeteiknek”. Ellenben, az ókori írók munkáit szívesen
forgatták, kezdve Platontól egészen Hermész Triszmegisztoszig.
„Ez minden bizonnyal egy
felszínes önhittség: sok minden történik a felszínen, de az elme
mélye egyáltalán nem mozdul meg és nem is válik érintetté. Mégis, a
gnoszticizmus hamis vonzást jelent néhány ember számára, mivel a
gnosztikus világkép egyértelműnek és tisztának tűnik, és ránézésre
bizonyos harmóniát vagy mindenre kiterjedő rendszert birtokol.” Újabb hazugságáradat, illetve pontatlanságok. A
gnosztikus világkép egyáltalán nem „egyértelmű és tiszta”. Nagyon
nem az. Viszont, a római dogmatizmustól lényegében valamennyi
gnosztikus írás alapjaiban és lényegében eltér. Valóban birtokol
egyfajta „harmóniát és rendszert”, ez azonban abból fakad, hogy nem
ragad le a hazug dogmatizmusnál, hanem az ember fejlődésével, az
istenhez vezető útjával szükségképpen azt is feltételezi, hogy az
emberi gondolkodás is változik, újabb és újabb részletek válnak
számára ismerté és megértetté, hiszen, ahogy a hegy kapcsán is
történik, minél magasabban járunk, annál többet látunk. Róma nemcsak
hogy a hegy alján jár eszmeiségében, hanem egyenesen sötét
szakadékban, immár közel 2000 éve, és nem is hajlandó kijönni onnan,
viszont kőkeményen ragaszkodik ahhoz, hogy a hívei is csak
maradjanak vele ott. Aki pedig erre nem hajlandó, az bizony „eretnek”.
„A gnosztikusok azt
gondolják, hogy az ő magyarázataik felölelik az egész hitet és hogy
az Evangélium teljességgel értelmezhető és felfogható. A saját
elgondolásaikat abszolutizálják és másokat arra kényszerítenek, hogy
vessék alá magukat az ő gondolkodásmódjuknak. Egy dolog az értelem
egészséges és alázatos használata, amelynek célja, hogy elmélkedjünk
az Evangélium teológiai és morális tanításán. Másik dolog Jézus
tanítását leredukálni hideg és durva logikára, amelynek célja, hogy
mindenen uralkodjon [37]. Továbbra is
a hazugság talaján. Soha, a fentieknek megfelelő meggyőződést a
gnosztikusok ki nem jelentettek. Soha senkit nem „kényszerítettek”
semmire, ellentétben Rómával. Egyáltalán, hogy lehet bárkit is „gondolkozásra
kényszeríteni”, ha az adott illető erre képtelen? Róma tiltja a
gondolkozást. Sőt, üldözi. Éppenséggel Róma volt és jelenleg is az,
aki teljesen alaptalan, és sok esetben szavazással meghozott a
dogmáit rákényszeríti a híveire, és különböző szankciókkal fenyegeti
őket, ha azok létjogosultság bárki is akárcsak fel meri vetni! Egyetlen egy
gnosztikus soha, de soha nem „redukálta le Jézus tanítását”,
ellenkezőleg! A gnosztikusok legalább 60-70 evangéliumot használtak,
a Róma által elismert és agyonhamisított néggyel ellentétben. Sokkal,
de sokkal gazdagabb, színesebb és emberibb Jézus-kép bontakozik ki a
gnosztikus szövegekből, mint a politikai és hatalmi célokból
megkreált és átszerkesztett kanonizált szövegekből. A gnosztikus
szövegek – adott könyvet illetően – egységesnek tekinthetők. Míg a
kanonizált szövegek esetében már több ezer változat ismert. Már a
Septuaginta és a Vulgata között is töménytelen sok eltérés van, nem
is beszélve a Septuaginta és a Sinai-kódex viszonlatát, vagy pl.
Jakab király Bibliáját, ez utóbbiban már 30.000-nél is több a
lényegi eltérés. Máté ős-evangéliumát meghamisították, Márkhoz
betoldták a feltámadás történetet, stb. stb. Ugyanis még a négy
kánonban foglalt evangéliumban – eredetileg – sincs benne Jézus
feltámadásának története, valamennyien csupán az „üres sírról”
szólnak, illetve Jézus üzenetéről, miszerint „mondjátok meg a
tanítványaimnak, hogy előttük megyek Galileába”.
Doktrína misztérium nélkül
A gnoszticizmus egyike a
legbaljósabb ideológiáknak, ugyanis miközben igazságtalanul
felmagasztalja a tudást vagy egy specifikus tapasztalatot, a saját
világról alkotott elgondolását tökéletesnek gondolja. Így,
valószínűleg anélkül, hogy észrevenné, ez az ideológia saját magából
táplálkozik és egyre rövidlátóbbá válik. Még jobban erősíti saját
illúzióját, ha eltestetlenített spiritualitásnak álcázza magát. A
gnoszticizmus „a természete szerint arra törekszik, hogy
megszelídítse a misztériumot [38], akár az Isten és az Ő kegyelmének
misztériumát, akár a körülöttük élő emberek életének misztériumát”. Ennyi
töménytelen hazugságot nehéz 7 sorba összeszedni, ám Ferenc pápának
ez is sikerült… Az a gnosztikusok bűne, hogy a tudást keresik? Az,
hogy gondolkozni merészelnek? Ebben a mondatban inkább az a mély
rettegés érződik, természetesen a Pápa részéről, hogy mi van, ha
megtalálják azt a tudást?... Ha napvilágra kerülnek a
megsemmisítéstől megmenekült gnosztikus szövegek, mint amilyen a Nag
Hammadi Gnosztikus könyvtár? A hazugok számára ugye az igazság
jelenti a legnagyobb veszélyt. Szerencsére a helyzet az, hogy még
sohasem sikerült az igazságot elfojtani, még emberek sok milliójának
halála árán sem. A „gnosztikus
ideológia” éppenséggel nem „saját magából táplálkozik”, a római-páli
ideológiával szemben. A gnosztikus ideológia az Isten-keresésből
táplálkozik, a jézusi tanítások egyénre gyakorolt hatásának
megéléséből. Nem is beszélve arról, hogy a gnosztikus evangéliumok
között Jézus közvetlen tanítványainak, azaz az apostoloknak az
írásait találjuk meg, ellentétben a kánonban foglalt szövegekkel.
Gnoszticizmus, mint spiritualizmus? A lélek nemességének növelésére
törekvés az már azonnal „spiritualizmus”? Az ember a testét is
fejleszti, az pedig akkor „corporalizmus”? Elképzelésem
nincs, szerintem Ferenc pápának sem…, hogy mit jelent ez: „megszelídíteni
a miszticizmust”. A gnosztikus szövegek éppenséggel telis-tele
vannak „miszticizmussal”, különböző képekkel, ezért annyira nehéz
megérteni a szövegek jelentését. Ráadásul, a gnosztikus szerzők még
több síkon is írnak, s ha például elolvassuk a „Világ eredetéről”
szóló, cím nélküli szöveget, akkor azt találjuk, hogy az bizony
kőkemény térelmélet, ami megérthetetlen az ummita (egy földönkívüli
faj) levelek ismerete nélkül. Pápának lenni sem lehet könnyű…
41. Ha valakinek minden
kérdésre van válasza, ez maga egy jel arra, hogy nem jó úton jár.
Lehet hamis próféta, aki a saját céljaira használja a vallást, hogy
a saját pszichológiai és intellektuális elgondolásait érvényesítse.
Isten végtelenül túlszárnyal minket: teli van meglepetéssel. Nem mi
határozzuk meg, mikor és hogyan találkozunk vele; a találkozók
pontos ideje és helyszínei nem tőlünk függnek. Ha valaki arra
törekszik, hogy minden világos és biztos legyen, valójában azt
feltételezi, hogy képes irányítani Isten végtelenségét. A gnosztikus
soha nem állították, hogy minden kérdésre lenne válaszuk,
ellentétben Rómával, akik viszont mindenre az általuk összeállított
Bibliában keresik a választ. Ha Isten „végtelenül túlszárnyal minket”,
akkor hogyan merészeli a Pápa egyetlen szóval is bírálni Jézus
apostolainak fennmaradt, és „eretneknek” minősített írásait, és
azokat az embereket, akik inkább az eredeti jézusi tanításokban
hisznek, nem pedig a Róma által a „saját képére formált”
változatokban? Hogyan és mi alapján követeli magának a jogot Róma,
hogy ő határozza meg, ki és hogyan találkozzon az Istennel? –
miközben leírja, hogy ennek eldöntésére senkinek sincs joga. Az arra
való törekvés, hogy „minden világos és biztos legyen”, mióta Isten
ellen való? Egyáltalán a Pápa, saját maga, elolvasta, amit leírt?
42. Ugyanígy, nem állíthatjuk magunkról, hogy meg tudjuk mondani,
hol nincs jelen Isten, mivel Isten titokzatosan jelen van minden
ember életében, olyan módon, amit Isten maga választ és nem
zárhatjuk ki ezt a saját elképzelt bizonyosságaink alapján. Még ha
valaki élete teljesen romlottnak tűnik, még ha azt látjuk, hogy a
bűnei és függőségei tönkretették, Isten ott van az életében. Ha
engedjük, hogy a saját előítéleteink helyett a Lélek vezessen,
lehetséges, sőt muszáj megtalálnunk az Urat minden emberi életben.
Ez a misztériumnak egy olyan része, amelyet a gnosztikus mentalitás
nem tud elfogadni, mivel nem tudja irányítani, nincs a befolyása
alatt. Mielőtt
tollat ragadott volna, Ferenc Pápa legalább egyetlen gnosztikus
szöveg kivonatolt tartalmát el kellett volna, hogy olvassa… Ebből az
idézetből süt, hogy mennyire nem tette, különben le sem írta volna,
és nem hozta volna magát ekkora szégyenbe… A
gnosztikusok éppenséggel azt állítják, hogy az „isteni magot” igenis
mindenki hordozza, és kifejezetten előírják ennek megkeresését. Ám
ez a tanítás sem újkeletű dolog, annyira nem, hogy már a Delfi
jósdában Apollón talán leggyakoribb válasza, és a jósdán a felirat
ez volt: Gnóthi Szeauton! – Szóktatész ugyanezt tartotta.
A
gnosztikusok soha senki gondolkodását és világlátását nem akarták
irányítani. Semmit sem tettek azokkal, akik másként gondolkoztak,
mint egyik vagy másik gnosztikus. Ellentétben Rómával, aki a
jezsuiták vezette inkvizíció által a legkegyetlenebb módon sújtottak
le mindenkire, akire úgy gondolták, „eretnek,” de még ez sem kellett
hozzá, elég volt csupán annyi, hogy valamelyik egyházfi az adott
személy birtokára vagy feleségére szemet vetett…
Az értelem korlátai
Nem könnyű megfogni az
igazságot, amit az Úrtól kaptunk. Még bonyolultabb ki is fejezni azt.
Így nem állíthatjuk, hogy a mi felfogásunk az igazságról felhatalmaz
minket arra, hogy szigorúan ellenőrizzük mások életét. Itt
megjegyezném, hogy az Egyházban törvényes módon léteznek a doktrínák
és a keresztény élet különböző értelmezései; sokféleségükkel „segítenek
tisztábban kifejezni Isten igéjének mérhetetlen sokféleségét.” Igaz,
hogy „azok számára, akik egyirányú, mindenki által védelmezett
egységes doktrínákra vágynak nem hagyva helyet az árnyalatoknak, ez
egyáltalán nem kívánatos és összezavarja őket. [39]” Valóban, néhány
kortárs gnosztikus megveti az Evangélium konkrét egyszerűségét, és
megpróbálta lecserélni a háromságos és megtestesült Istent egy
fensőbbséges Egységgel, ahonnan a történelmünk gazdag sokfélesége
eltűnik. Az igazságot nem „megfogni” kell, hanem
megérteni. Róma nagyon is egyértelmű elvárásokat támaszt a
keresztény élet vonatkozásában, semmiféle „különböző értelmezésnek”
teret nem ad. Azaz, Róma azért dogmatikus, nehogy az embereket
összezavarja… Vagyis, kőkeményen lenézi és megveti az embereket,
őket eltartó „fizető rabszolgákként” tekint rájuk, s eközben úgy
tesz, mintha minden tudásbeli hatalom és -képesség nála lenne.
Teljességgel valótlan és képtelen az az állítás, hogy „néhány
kortárs gnosztikus megpróbálta lecserélni a háromságos és
megtestesült Istent egy fensőbbséges Egységgel”. Éppen a Római
Egyház törölte el, a tízparancsolatban ugyanis így szerepel:
„Én,
az Úr, vagyok a te Istened, a ki kihoztalak téged Egyiptomnak
földéről, a szolgálat házából.”
Jézust istenné a Níceai zsinaton emelték
325-ben. Korábban nem volt Isten. Ekkor szavaztak a szentháromság
tanának bevezetéséről is. Ismétlem: Szavaztak: Nagy Konstantin
parancsára. Teljesen nyilvánvaló, hogy amikor a római császárokat
isteni státuszba emelték, a Jézusról elnevezett vallás sem lehetett
ennél engedékenyebb.
Szűz Mária köré is megszőtték a maguk történetét, miszerint
„testestől lelkestől a mennybe ragadtatott”, miközben egyáltalán nem
zavarta a dogmagyártókat, hogy Máris sírja Efezusban van, Jézusé
pedig Sri Nagarban. Szűz Mária kultuszát és státuszát az egyház
folyamatosan változtatta 431-től, az Efezusi Zsinattól kezdődően,
egészen 1950-ig, XII. Pius pápa „ex catedra” megnyilatkozásáig.
Mária szűz mivoltát illetően annyi a valóság, hogy az Isis templom
szűzei között nevelkedett. A pápai enciklika további része általánosságokat
tartalmaz, illetve a pelagiánusok becsmérlését, hasonló „bizonyító
erővel”. Összefoglalásképpen elmondható, hogy az Istenről
való gondolkodás, az egyéni gondolkozás, a kánonba nem foglalt, azaz
a nem agyonhamisított szövegek olvasása, a mai napig tiltott. Róma
két kézzel markolja a befolyása alatt tartott lelkeket, és a
pénztárcájukat. Ám – szerencsére – immár soha nem teheti meg többé,
hogy milliókat küldjön máglyára, egész népeket irtson ki, most már
csak legfeljebb morogni van ereje. Pedig, ha szigorú önkritikát
gyakorolna és elénk tárná Jézussal kapcsolatban a hiteles valóságot
és történelmet, akkor akár ismét a népek pásztorává válhatna. Ám
mivel nem teszi, sorsa az egyértelmű bukás és megvetés. Hiszen: Ki
mint vet, úgy arat.”
|
|