|
Dr. Mesterházy Gábor: Paleonardo |
|
|
- részlet a szerző készülő könyvéből - (...mely már soha nem fog elkészülni, a doktor úr 2010- nyarán elhunyt) |
|
|
Lássátok feleim szemetekkel…..
1975-ben Csönge határában kőeszközöket és kavicsra készült rajzokat találtam. Illetékesek szerint ezek csak annak látszanak, mindössze kődarabok és rozsdás kavicsok. Megtekinthetik őket a tárlóban. 1983-ban ugyanott került elő az a kavics, amiről a kiállítás szól. Színe kívül vörös, belül fehér, alakja természetellenes, régi törések nyoma és vésésszerű anyaghiányok látszanak rajta. Fél éves, 24 óra/nap keresés és meditálás után, egy áramszünetes estén kiderült, hogy gyenge de pontos irányfények hatására árnyképek rajzolódnak ki a felszínen. A kő pozíciójának, a fények irányának és számának változtatásával tizenkilenc képet sikerült találni. Ennél sokkal több van rajta. Nagyvonalú portrékat, egy két alakos ábrázolásokat, állatfejet például medvét lehetett látni. A látvány megtekintése után a kép meglátása olyan fajta kellemes érzéssel járt, mint azt a „varázslatos képek” nézői közül átélhették azok, akik képesek voltak meglátni ezeket. Olyan érzés, mintha hirtelen feltisztulna az ember látása. 1993-ban számítógépre vittem a képeket. A nagyítások lehetőségét kihasználva derült ki, hogy az ábrázolások részletezőek, helyenként fotorealisztikusak. És még valami, az hogy a kép a képben technikát alkalmazva miniatűr ábrázolások tömkelegét lehet látni. Például a „Finálé” főalakjának köpenye helyén, valójában az előadás közönsége látható. Ha egy kép nagyságrendileg más léptékű, mint a bele rajzolt másik kép, akkor ez nem zavarja a látvány élvezhetőségét. A képeknek tehát A és B szintje, helyenként pedig B-ben a C szintje is van. Ezeket a miniatűröket is évekig tanulmányoztam, és lassan- lassan, a halvány tónusokban különböző apró foltok képpé álltak össze. A keresés folyamata olyan, mint egy nagyon elkopott freskó restaurálása. Önkényesen nem húzhatunk vonalakat a foltokon keresztül csak azért, mert a fantáziánk szerint ez éppen segítené a sejtett kép kibontakozását. Minden folt, a legkisebb is része a keresett képnek, értelme és jelentősége van. A fantáziának csak a képi kontextusok keresésében van helye. A képeken még sok a megoldatlan részlet, de ismerik a mondást „..a megismerhető végtelen, az élet rövid, a tapasztalat csalóka, s az ítélet nehéz…”. 1983-ban egy kavicsnak látszó pendrájvot találtam. Hogy kik és milyen módszerrel kódolták felszínén az információkat, azt ne kérdezzék tőlem, mert nem tudom. Tartalmilag sem kívánom elemezni a látottakat. Nem vagyok kultúrtörténész, sem időutazó és nem is én olajozom szorgalmasan a csillagok tengelyét. Csak rajzolom, amit látok
"Áldozat"
Részlet. Az arcképet, melynek valós mérete 12 x 7 mm, a tigris körmén alakították ki. Talán volt egy tébolyult uralkodó, akinek a "Tigris körme" volt a megkülönböztető jelzője.
"Azt gondolták tréfa, pedig nem az volt"
Részlet. A kép az energia, a robbanóanyagok és az emberek viszonyáról szól. Ezen a részleten egy majom menekül a medve szájából. A szimbolikus ábrázolás értelme: az erő foglyul ejti az okosságot, mondhatnánk, "rossz kapitány rabja lett a jó".
"Betelt a pohár"
A kép főalakja és a táltos
"Finálé"
Részlet. A kutyamaszkot viselő mutatványos egy kutyapárt esket. Bal kezében tüzet tart, ez a kéz műkéz. valódi kezének egyik ujja a kapcsológombon van, amelyikkel nyilván a tüzet lehet fellobbantani.
"Idegenek között"
Részlet. A család.
"Kábulat"
Részlet
"Komédiások"
Részlet. A sztár és a színészfejedelem
"Teremtés"
Részlet. A mécses. Ha a különböző tónusú foltok nem lennének egy szándékosan rajzolt kép elemei, akkor képtelenség lenne elkészíteni a rajzot.
"Megy a gyűrű"
A teljes kép alsó csoportja: A szétdúlt család
"Megy a gyűrű"
Részlet. A kép jobb oldali csoportja
"Memento mori"
Részlet. A fiatal arcról rémület sugárzik. ha jobban szemügyre vesszük, akkor látható, hogy arcának egyik fele csontos koponya-részletekből áll. jobb és bal keze is sérült, homlokába kődarab fúródott. a halál hírének szimbolikus alakja.
"Mr. Alkohol"
Részlet. ittas férfi vigyorogva nyalja poharaiból a karjára loccsant italt. balra tőle két ivócimbora: egy idősebb nő és egy hatalmas poharat emelő férfi. Felettük egy palack szájából süvítő alkohol gőzből két figura bontakozik ki, egy "cicababa" és egy "izompacsirta". ők jelenítik meg, hogy a két cimbora az alkohol hatása alatt minek képzeli magát.
"Szexbeszéd"
Részlet. Valós nagysága 8 x 4 mm. a fiatalember kissé részvétlenül és megelégedve szemléli a képen látható borzalmat: két férfi küzd, az egyik darabokra tépi a másik arcát. magyarázatul az árnykép rejtett része szolgál: az öncélúan művel szex így semmisíti meg az ember egy.éniségét.
"Szexbeszéd"
A kép egy 20 x 14 mm-es részlete. a kép rekonstrukciója évekig tartott. A férfi két markában hemzsegnek a szexuális megnyilvánulásokat szimbolizáló figurák, emberek és állatok. A férfi fején mosolygó kígyó terpeszkedik, farka hegye szinte gúnyolódva mutat a férfi önfeledt arcára.
"Veszélyes út!
Részlet.
"Vimanák kora"
A repülésről szól. Egy férfi széttárt karjaival a repülést imitálja és élményeit meséli a hallgatóságnak. Nyakába egy gyermek csimpaszkodik. A hallgatóság egyik tagja, egy dél-amerikai bennszülött, hitetlenkedve mutat kisujjával egy szkafandert viselő családra, akinek női tagja viszont egy repülőgépre mutat. A szereplők gesztusai, mint ahogy az egész kép hangulata természetes, kedélyes. Egy europer megjelenésű, tudósnak imponáló arcú férfi tapogatja a gépet, őszinte csodálattal, a mellette látható fiú arcán hasonló kifejezés. A kép jobb alsó részén ábrázolt pilóták megjelenése is pátoszmentes, ők is természetesen viselkedő alanyai egy riportnak.
|
|